Żarty na bok

Żarty na bok

„Żarty na bok. Zasady komedii” – to książka lekka i przyjemna niczym … komedia 😉 Jonathan Lynn – reżyser, scenarzysta i aktor filmowy (klasyczne „trzy w jednym”) spisał swoje wspomnienia w formie anegdot, przemysleń i złotych rad. Dlaczego zatem warto przeczytać tę książkę gdy chce się pisać komedie albo czemu miałaby być ona atrakcyjna dla scenarzysty?

Główna zaleta tej książki to szczere do bólu dzielenie się przez autora historiami o jego porażkach i sukcesach, a przede wszystkim o ich przyczynach. Autor scenariusza filmu „Uciekające zakonnice” zamiast silić się na naukowe dywagacje opublikował przemyślenia w formie 150. złotych rad, które ponumerował niczym rozdziały. Czasami jest to jeden akapit lub nawet jedno zdanie jak choćby Zasada nr 4: „Śmieszny” nie znaczy „głupi” ani „chaotyczny”. Farsa może wydawać się głupia i chaotyczna, ale musi być skonstruowana w precyzyjny sposób.

Niby te rozważania wydają się oczywiste, ale jednak warto przeczytać tę książkę, aby zrozumieć dlaczego to wszystko działa. „Śmiejemy się, kiedy w tym, co widzimy na scenie czy na ekranie, dostrzegamy prawdę” – pisze Lynn tłumacząc z czego śmieje się publiczność. Ot po prostu: dostrzegamy w żarcie coś o sobie samych i przyznajemy się do tego 🙂 Autor krótko definiuje komedię jako „atak na filary społeczeństwa”. „Komedia wyśmiewa małżeństwo, teściów, rodzinę, sady, policję, wojsko, Kościół, edukację, system więzienny, polityków i każdego, kto wiedzie publiczne życie. Sztuka jest krytyką życia, a komedia jest krytyką absurdu.”

W książce znalazły się też rady odnośnie pracy z producentami, reżyserami, negocjacji, podpisywania umów, a także współpracy z … innymi scenarzystami. Dla mnie jednymi z cenniejszych „rozdziałów” są te o potencjale płynącym dla scenarzystów komedii z Dziesięciu Przykazań oraz Siedmiu Grzechów Głównych oraz zasada nr 103 czyli „Bohater jest fabułą”.

Polecam lekturę tej przyjemnej książki. Można wiele zrozumieć jak pisać, by ludzie się śmiali (i to kochali), szczególnie gdy do komedii podchodzi się nieco na dystans. Przeczytać ją powinni autorzy skeczy, stand-up’erzy, twórcy seriali, scenarzyści filmowi, reżyserzy, producenci oraz aktorzy (zarówno teatralni jak i filmowi).

Książkę wydało w 2019 roku Wydawnictwo Akademickie DIALOG w ramach Biblioteki Warszawskiej Szkoły Filmowej. Przekład: Tomek Ślesicki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *